Symptomy ryzyzka dysleksji rozwojowej I-III
I-III skala szkoły podstawowej – współwystępowanie wielu wymienionych objawów u jednego dziecka pozwala z większą pewnością przypuszczać, że mamy do czynienia z dzieckiem z ryzyka dysleksji
| 
				 Lp  | 
			
				 Obszar diagnozy  | 
			
				 Objawy  | 
		
| 
				 1  | 
			
				 Motoryka duża  | 
			
				 Mała sprawność ruchowa całego ciała : dziecko ma trudności z nauczeniem się jazdy na dwukołowym rowerze, łyżwach niechętnie uczestniczy w lekcjach wf  | 
		
| 
				 2  | 
			
				 Motoryka mała  | 
			
				 Obniżona sprawność ruchowa rąk: nieopanowane w pełni czynności samoobsługowe związane z ubieraniem się, myciem i jedzeniem trudności z używaniem nożyczek  | 
		
| 
				 3  | 
			
				 Koordynacja wzrokowo-ruchowa  | 
			
				 Trudności z rzucaniem piłki do celu i chwytaniem, dziecko brzydko i niechętnie rysuje, pisze, nie mieści się w liniaturze zagina „ośle uszy” zbyt mocno przyciska ołówek, długopis; ręka się męczy  | 
		
| 
				 4  | 
			
				 Funkcje słuchowo językowe  | 
			
				 Trudności z zapamiętaniem np. tabliczki mnożenia, wierszy, szczególnie sekwencji (nazwy miesięcy, litery w alfabecie), wadliwa wymowa częste przekręcanie złożonych wyrazów : trudności z pamięcią, zapamiętaniem wiersza, więcej niż jednego polecenia: wolne tempo nazywania szeregu prostych obrazków  | 
		
| 
				 5  | 
			
				 Funkcje wzrokowe  | 
			
				 Trudności z wyróżnianiem elementów z całości a także ich syntetyzowaniem w całość np. podczas budowania konstrukcji z klocków lego, układania mozaiki według wzoru, trudności w wyodrębnianiu szczegółów różniących dwa obrazki, trudności z odróżnianiem kształtów podobnych ( np. figur geometrycznych , liter ł-l ,p-b-d)  | 
		
| 
				 6  | 
			
				 Lateralizacja  | 
			
				 Utrzymująca się oburęczność  | 
		
| 
				 7  | 
			
				 Orientacja w schemacie ciała i przestrzeni  | 
			
				 Trudności z jednoczesnym wskazywaniem na sobie części ciała i określanie ich terminami prawe-lewe, pisanie liter i cyfr zwierciadlanie lub zapisywanie wyrazów od lewej do prawej  | 
		
| 
				 8  | 
			
				 Orientacja w czasie  | 
			
				 Trudności w orientacji w czasie np. z określaniem pory roku, dnia godziny na zegarze  | 
		
| 
				 9  | 
			
				 Czytanie  | 
			
				 
					Trudności w nauce czytania:  |