Symptomy ryzyzka dysleksji rozwojowej
Wiek 6-7 lat – współwystępowanie wielu wymienionych objawów u jednego dziecka pozwala z większą pewnością przypuszczać, że mamy do czynienia z dzieckiem z ryzyka dysleksji.
| 
					 Lp  | 
				
					 Obszar diagnozy  | 
				
					 Objawy  | 
			
| 
					 1  | 
				
					 Motoryka duża  | 
				
					 Obniżona sprawność ruchowa min dziecko słabo biega, skacze ma trudności z wykonywaniem ćwiczeń równoważnych, ma trudności z uczeniem się jazdy na rowerze, hulajnodze, nartach  | 
			
| 
					 2  | 
				
					 Motoryka mała  | 
				
					 Trudności z wykonywaniem precyzyjnych ruchów w zakresie samoobsługi np. z zawiązywaniem sznurowadeł na kokardkę, używaniem widelca, nożyczek  | 
			
| 
					 3  | 
				
					 Koordynacja wzrokowo-ruchowa  | 
				
					 Trudności z rzucaniem i chwytaniem piłki, nieprawidłowe układanie w palcach narzędzi do pisania : trudności z rysowaniem szlaczków, odtwarzaniem figur geometrycznych  | 
			
| 
					 4  | 
				
					 Funkcje słuchowo językowe  | 
				
					 Trudności z opanowywaniem wyrażeń przyimkowych opisujących stosunki przestrzenne nad-pod, a-przed, wewnątrz- na zewnątrz, wadliwa wymowa, trudności zapamiętaniem wiersza, piosenki, więcej niż jednego polecenia Trudności z zapamiętaniem materiału uszeregowanego w serie czy sekwencje np. dni tygodnia, kolejnych posiłków itp  | 
			
| 
					 5  | 
				
					 Funkcje wzrokowe  | 
				
					 Trudności z wyróżnianiem elementów z całości a także ich syntetyzowaniem w całość np. podczas budowania konstrukcji z klocków lego, układania mozaiki według wzoru, trudności w wyodrębnianiu szczegółów różniących dwa obrazki  | 
			
| 
					 6  | 
				
					 Lateralizacja  | 
				
					 Opóźnienie rozwoju lateralizacji mimo prób ustalenia ręki dominującej , dziecko nadal oburęczne  | 
			
| 
					 7  | 
				
					 Orientacja w schemacie ciała i przestrzeni  | 
				
					 Opóźnienie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni , dziecko ma trudności z określeniem swoich części ciała , nie umie wskazywać kierunków  | 
			
| 
					 8  | 
				
					 Orientacja w czasie  | 
				
					 Trudności w orientacji w czasie np. z określaniem pory roku, dnia godziny na zegarze  | 
			
| 
					 9  | 
				
					 Czytanie  | 
				
					 Trudności w nauce czytania, czyta bardzo wolno i nie zawsze dokonuje poprawnej syntezy.  |