Co to znaczy prawidłowy rozwój mowy?
Rozwój mowy przebiega prawidłowo, gdy dziecko:
• mówi dużo i wyraźnie, wymawiając wszystkie głoski poprawnie,
• jego wypowiedzi są poprawne gramatycznie,
• rozumie, co się do niego mówi,
• mówi melodyjnie i swobodnie tzw. czystym głosem (nie nosowo), z zachowaniem intonacji, nie jąka się,
• język w czasie wypowiedzi układa się prawidłowo w jamie ustnej, czyli przeważnie centralnie (nie na boki) i nie wchodzi między zęby.
• jego wypowiedzi są poprawne gramatycznie,
• rozumie, co się do niego mówi,
• mówi melodyjnie i swobodnie tzw. czystym głosem (nie nosowo), z zachowaniem intonacji, nie jąka się,
• język w czasie wypowiedzi układa się prawidłowo w jamie ustnej, czyli przeważnie centralnie (nie na boki) i nie wchodzi między zęby.
Od czego zależy prawidłowy rozwój mowy dziecka?
PODSTAWĄ ROZWOJU MOWY
JEST PRZEBYWANIE DZIECKA
W ŚRODOWISKU LUDZI POSŁUGUJĄCYCH SIĘ MOWĄ
JEST PRZEBYWANIE DZIECKA
W ŚRODOWISKU LUDZI POSŁUGUJĄCYCH SIĘ MOWĄ
Dziecko uczy się naśladując innych ludzi, dlatego tak ważna jest m.in. rozmowa rodziców z dziećmi. Tylko odpowiednia ilość ćwiczeń słownych może zapewnić prawidłowy rozwój mowy, a co za tym idzie – prawidłowy rozwój myślenia oraz umiejętności czytania i pisania.
RODZICU!!!
- Jak najczęściej rozmawiaj ze swoim dzieckiem. Pozwól mu mówić i słuchać.
- Zawsze mów poprawnie, nie spieszczaj i nie zdrabniaj słów.
- Mów do dziecka o tym, co w danym momencie jest ważne.
- Zawsze cierpliwie odpowiadaj na pytania dziecka.
- Podawaj do jedzenia pokarmy wymagające gryzienia (naturalne ćwiczenia mięśni odpowiedzialnych za prawidłową wymowę).
- Zwróć uwagę, czy dziecko nie obgryza paznokci i nie ssie palca (może to doprowadzić do powstania wad zgryzu).
- Koniecznie dbaj o wyleczenie infekcji górnych dróg oddechowych, szczególnie długich katarów i chrypek.
- Zwróć uwagę, jak dziecko oddycha (powinno przez nos), odgryza, żuje i połyka pokarmy.
- Zwróć uwagę, czy dziecko dobrze słyszy i nie mówi podniesionym głosem lub nie pogłaśnia TV i radia.
Na co zwrócić szczególną uwagę?
• Na każdym etapie rozwoju dziecka uwagę powinien zwrócić sposób wymowy głosek dźwięcznych, np. z (samek – zamek), g (karnek – garnek), w (fota – woda). Świadczy to o zaburzeniu dźwięczności i wymaga terapii logopedycznej.
• Niepłynnośc w mowie, np. : ”popopokaż mi ooooobrazek”, „maaamaaa wróóóóciiii”, kot, kot, kot” może być początkiem jąkania, które wymaga konsultacji psychologicznej i logopedycznej. U dziecka w wieku 2-3 lat może to być objaw niepłynności rozwojowej (może trwać do 12 miesięcy), która powinna sama ustąpić.
• Sprawdźmy, czy dziecko dobrze słyszy – jak reaguje na nasze pytania (czy je słyszy, czy konieczne jest kilkakrotne powtórzenie), czy nie mówi zbyt głośno, a może często prosi o zwiększenie siły głosu w magnetofonie lub telewizji? Mogą to być objawy problemów ze słuchem – warto szybko skonsultować to z lekarzem lub logopedą.
• Obserwujmy sposób oddychania dziecka – synchronizacja mowy z oddychaniem jest bardzo ważna – mówimy na wydechu; małe dzieci mogą mieć skróconą fazę wydechową i zaczynają mówić na wdechu, dlatego tak ważne w profilaktyce rozwoju mowy są ćwiczenia oddechowe.
• Przyjrzyjmy się, czy dziecko nie ślini się zbyt mocno – być może utrwaliło nawyk połykania niemowlęcego, język leży wtedy na dole, sprawia wrażenie jakby go było za dużo.
• Niepłynnośc w mowie, np. : ”popopokaż mi ooooobrazek”, „maaamaaa wróóóóciiii”, kot, kot, kot” może być początkiem jąkania, które wymaga konsultacji psychologicznej i logopedycznej. U dziecka w wieku 2-3 lat może to być objaw niepłynności rozwojowej (może trwać do 12 miesięcy), która powinna sama ustąpić.
• Sprawdźmy, czy dziecko dobrze słyszy – jak reaguje na nasze pytania (czy je słyszy, czy konieczne jest kilkakrotne powtórzenie), czy nie mówi zbyt głośno, a może często prosi o zwiększenie siły głosu w magnetofonie lub telewizji? Mogą to być objawy problemów ze słuchem – warto szybko skonsultować to z lekarzem lub logopedą.
• Obserwujmy sposób oddychania dziecka – synchronizacja mowy z oddychaniem jest bardzo ważna – mówimy na wydechu; małe dzieci mogą mieć skróconą fazę wydechową i zaczynają mówić na wdechu, dlatego tak ważne w profilaktyce rozwoju mowy są ćwiczenia oddechowe.
• Przyjrzyjmy się, czy dziecko nie ślini się zbyt mocno – być może utrwaliło nawyk połykania niemowlęcego, język leży wtedy na dole, sprawia wrażenie jakby go było za dużo.