W naszej szkole stosowane są na lekcjach elementy Oceniania Kształtującego. Pomysłodawcą wdrażania tej metody jest pani dyrektor, która ukończyła studia podyplomowe i posiada tytuł Lidera Oświaty. W zeszłym roku szkolnym część nauczycieli szkoliła się w kierunku OK na Nauczycielskiej Akademii Internetowej, w bieżącym roku nauką zostały objęte kolejne osoby. Dwoje nauczycieli pogłębia swoją wiedzę na dwuletnim kursie internetowym „Rozwijanie Uczenia się i Nauczania” i są liderami grup Pomocnych Przyjaciół.
Cele a podstawa programowa
Podstawa programowa kształcenia ogólnego jest dokumentem, zgodnie z którym nauczyciele planują proces nauczania i uczenia się.
Świadome planowanie celów
Przystępując do przygotowania się do lekcji, nauczyciel zadaje sobie pytanie: PO CO TEGO UCZĘ MOICH UCZNIÓW?
Nabudowywanie wiedzy i umiejętności
Planowanie celów lekcji bazuje na doświadczeniach uczniów, opanowanych przez nich wcześniej umiejętnościach oraz wiedzy.
Cele dla ucznia
Uczniowie powinni wiedzieć, dokąd zmierzają, czego i po co się uczą.
Kryteria osiągnięcia celu
Nauczyciel stawia jasny, zrozumiały cel lekcji oraz określa proste, precyzyjne kryteria jego realizacji.
Dzięki kryteriom uczniowie wiedzą, jakie wiadomości i umiejętności muszą opanować na lekcji i jaki poziom wykonania zadania jest wymagany.
Praca z celami i kryteriami prowadzi do podsumowania ich realizacji na koniec lekcji.
Informacja zwrotna zawsze odnosi się do kryteriów sukcesu i wskazuje, co uczeń już osiągnął, nad czym i w jaki sposób ma popracować oraz jaki powinien być jego kolejny krok w uczeniu się.