Symptomy ryzyzka dysleksji rozwojowej I-III

I-III skala szkoły podstawowej – współwystępowanie wielu wymienionych objawów u jednego dziecka pozwala z większą pewnością przypuszczać, że mamy do czynienia z dzieckiem z ryzyka dysleksji

Lp

Obszar diagnozy

Objawy

1

Motoryka duża

Mała sprawność ruchowa całego ciała : dziecko ma trudności z nauczeniem się jazdy na dwukołowym rowerze, łyżwach niechętnie uczestniczy w lekcjach wf

2

Motoryka mała

Obniżona sprawność ruchowa rąk: nieopanowane w pełni czynności samoobsługowe związane z ubieraniem się, myciem i jedzeniem trudności z używaniem nożyczek

3

Koordynacja wzrokowo-ruchowa

Trudności z rzucaniem piłki do celu i chwytaniem, dziecko brzydko i niechętnie rysuje, pisze, nie mieści się w liniaturze zagina „ośle uszy” zbyt mocno przyciska ołówek, długopis; ręka się męczy

4

Funkcje słuchowo językowe

Trudności z zapamiętaniem np. tabliczki mnożenia, wierszy, szczególnie sekwencji (nazwy miesięcy, litery w alfabecie), wadliwa wymowa częste przekręcanie złożonych wyrazów : trudności z pamięcią, zapamiętaniem wiersza, więcej niż jednego polecenia: wolne tempo nazywania szeregu prostych obrazków

5

Funkcje wzrokowe

Trudności z wyróżnianiem elementów  z całości  a także ich syntetyzowaniem w całość np. podczas budowania konstrukcji z klocków lego, układania mozaiki według wzoru, trudności w wyodrębnianiu szczegółów różniących dwa obrazki, trudności z odróżnianiem kształtów podobnych ( np. figur geometrycznych , liter ł-l ,p-b-d)

6

Lateralizacja

Utrzymująca się oburęczność

7

Orientacja w schemacie ciała i przestrzeni

Trudności z jednoczesnym wskazywaniem na sobie części ciała i  określanie ich terminami prawe-lewe, pisanie liter i cyfr zwierciadlanie lub zapisywanie wyrazów od lewej do prawej

8

Orientacja w czasie

Trudności w orientacji w czasie np. z określaniem pory roku, dnia godziny na zegarze

9

Czytanie

Trudności w nauce czytania:
-czyta bardzo wolno i nie zawsze dokonuje poprawnej syntezy,
- bardzo szybko czyta lecz popełnia przy tym wiele błędów
- niewłaściwe bądź słabe rozumienie tekstu