Symptomy ryzyzka dysleksji rozwojowej I-III
I-III skala szkoły podstawowej – współwystępowanie wielu wymienionych objawów u jednego dziecka pozwala z większą pewnością przypuszczać, że mamy do czynienia z dzieckiem z ryzyka dysleksji
Lp |
Obszar diagnozy |
Objawy |
1 |
Motoryka duża |
Mała sprawność ruchowa całego ciała : dziecko ma trudności z nauczeniem się jazdy na dwukołowym rowerze, łyżwach niechętnie uczestniczy w lekcjach wf |
2 |
Motoryka mała |
Obniżona sprawność ruchowa rąk: nieopanowane w pełni czynności samoobsługowe związane z ubieraniem się, myciem i jedzeniem trudności z używaniem nożyczek |
3 |
Koordynacja wzrokowo-ruchowa |
Trudności z rzucaniem piłki do celu i chwytaniem, dziecko brzydko i niechętnie rysuje, pisze, nie mieści się w liniaturze zagina „ośle uszy” zbyt mocno przyciska ołówek, długopis; ręka się męczy |
4 |
Funkcje słuchowo językowe |
Trudności z zapamiętaniem np. tabliczki mnożenia, wierszy, szczególnie sekwencji (nazwy miesięcy, litery w alfabecie), wadliwa wymowa częste przekręcanie złożonych wyrazów : trudności z pamięcią, zapamiętaniem wiersza, więcej niż jednego polecenia: wolne tempo nazywania szeregu prostych obrazków |
5 |
Funkcje wzrokowe |
Trudności z wyróżnianiem elementów z całości a także ich syntetyzowaniem w całość np. podczas budowania konstrukcji z klocków lego, układania mozaiki według wzoru, trudności w wyodrębnianiu szczegółów różniących dwa obrazki, trudności z odróżnianiem kształtów podobnych ( np. figur geometrycznych , liter ł-l ,p-b-d) |
6 |
Lateralizacja |
Utrzymująca się oburęczność |
7 |
Orientacja w schemacie ciała i przestrzeni |
Trudności z jednoczesnym wskazywaniem na sobie części ciała i określanie ich terminami prawe-lewe, pisanie liter i cyfr zwierciadlanie lub zapisywanie wyrazów od lewej do prawej |
8 |
Orientacja w czasie |
Trudności w orientacji w czasie np. z określaniem pory roku, dnia godziny na zegarze |
9 |
Czytanie |
Trudności w nauce czytania: |