„OK zeszytowe” spotkanie nauczycieli w naszej szkole
Dnia 9 listopada br. porą popołudniową spotkaliśmy się wszyscy, my- nauczyciele SP3, by wspólnie przyjrzeć się OKejowemu narzędziu, jakim jest OK zeszyt. Spotkanie poprowadziła nauczycielka języka niemieckiego, Pani Marlena Kałużniak, z gościnnym udziałem Pani Beaty Konstanty- nauczycielki języka niemieckiego ze Szkoły Podstawowej nr 12 w Jaworznie. Obie Panie są konsultantkami w internetowym kursie „OK zeszyt”, prowadzonym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.Podczas tych warsztatów chciałyśmy przybliżyć ideę OK zeszytu nauczycielom, którzy współpracują z nami dopiero od tego roku szkolnego oraz pogłębić wiedzę tych, którym ocenianie kształtujące jest bliskie. Pytanie kluczowe, od którego wyszłyśmy, brzmiało: „Dlaczego OK zeszyt jest OK?” Przyglądając się kolejno elementom oceniania kształtującego: celom, kryteriom sukcesu, informacji zwrotnej od nauczyciela, ocenie koleżeńskiej, czy samoocenie, refleksji, wykonywaliśmy do każdego elementu przykładowe ćwiczenia. Pracowaliśmy w parach, grupach, były też patyczki, które decydowały, kto podzieli się swoją refleksją. Wszystko miało prowadzić do utworzenia definicji OK zeszytu. Była burza mózgów, wiele refleksji i informacji zwrotnych.Wspólnie doszliśmy do wniosku, że zarówno każdy etap edukacyjny, jak i każdy przedmiot rządzi się swoimi „celami” i to ma zróżnicowane odzwierciedlenie w OK zeszycie i w sposobie jego prowadzenia. Jedno jest pewne i wspólne- OK zeszyt to miejsce na dokumentowanie przez ucznia swojego procesu uczenia się, świadomego procesu uczenia się, dzięki czemu bierze on za niego odpowiedzialność. OK zeszyt ma Uczniowi pomagać się uczyć!
Tekst: Marlena Kałużniak