Małe i duże podróże kl. 2a

We wrześniu pojechaliśmy z naszą wychowawczynią panią Małgorzatą Zawadzką na wycieczkę krajoznawczo- turystyczną. Pierwszego dnia zwiedzaliśmy Krynicę Zdrój. Pani przewodnik opowiedziała nam historię powstania tej niezwykłej miejscowości uzdrowiskowej. Pierwszym miejscem, do którego udaliśmy się było Muzeum Zabawek. Czuliśmy się tam jak w innej epoce. Oglądaliśmy przepiękne zabawki, którymi mogli się bawić nasi rodzice, dziadkowie, a nawet pradziadkowie. Wiele z nich wykonanych było z drewna, porcelany, metalu, czy kartonu.  Stojąc w gablotach, przenosiły zwiedzających w inny świat, a często był to świat z dzieciństwa. Po wyjściu z muzeum udaliśmy się pod pomnik Nikifora Krynickiego, światowej sławy malarza prymitywisty.  Wędrując deptakiem, podziwialiśmy wspaniałą architekturę oraz multimedialną fontannę, która funduje oglądającym niepowtarzalny muzyczno- świetlny spektakl. Będąc w Krynicy nie sposób pominąć Pijalni Wód. Każdy z nas miał możliwość skosztowania popularnej Kryniczanki, ale również Słotwinki, Tadeusza, czy Jana. Kolejnym punktem był park linowy w Czarnym Potoku. Wspaniała zabawa i duże wyzwania w Fabryce Endorfiny sprawiły, że wyczerpani pojechaliśmy na nocleg do miejscowości Chyrowa. W drugim dniu czekała nas nie lada wyprawa. Po śniadaniu właściciel pensjonatu pan Andrzej podzielił nas na grupy. Każdy zespół otrzymał mapę, na której należało odszukać podane punkty i narysować trasę wyprawy. Po szybkim kursie orientacji w terenie i na mapie wyruszyliśmy na podchody. Każdy zespół miał do wykonania określone zadania. Łatwo nie było, ale właśnie takie wyzwania uczyły nas samodzielnego myślenia i podejmowania decyzji. Po powrocie do pensjonatu udaliśmy się autobusem do Muzeum Przemysłu Naftowego i Gazowniczego im. Ignacego Łukasiewicza w Bóbrce. Znajduje się ono na terenie najstarszej na świecie nadal działającej kopalni ropy naftowej. Podziwialiśmy dwa oryginalne szyby naftowe z XIX wieku o imionach „Franek” i „Janina”. Każdy mógł zobaczyć, dotknąć, i powąchać ropę naftową. Bardzo ciekawa była ekspozycja multimedialna w budynku muzeum. Z rozmowy aptekarza i Łukasiewicza dowiedzieliśmy się o historii odkrycia nafty i założenia kopalni ropy naftowej w Bóbrce. Oglądaliśmy również kolekcję lamp naftowych, ekspozycję geologiczną, galowe mundury górników, kuźnię, różnego rodzaju urządzenia wiertnicze i laboratoryjne.  Po zwiedzaniu każdy mógł sobie kupić pamiątkę pobytu w tym niezwykłym miejscu. Trzeciego dnia zwiedzaliśmy hutę szkła „Sabina” w Rymanowie Zdroju. Sam dyrektor huty opowiedział nam o jej powstaniu i zaprezentował w jaki sposób powstają unikatowe formy i figurki szklane. Następnie zwiedziliśmy galerię i sklepik, w którym można było nabyć szklane cudeńka.  Po skończonej wizycie pojechaliśmy do Muzeum Pszczelarstwa w Stróżach. Kolejne niezwykłe miejsce wabiło nas swoim słodkim zapachem i ciekawym obejściem. Podziwialiśmy tutaj różnego rodzaju ule- rzeźby, poznaliśmy historię bartnictwa i pszczelarstwa, dowiedzieliśmy się że…misie nie lubią miodu! Na warsztatach za pomocą specjalnego wziernika mogliśmy zobaczyć jak pszczoła widzi świat. Wykonaliśmy świece woskowe oraz degustowaliśmy miody. Najbardziej smakował nam miód akacjowy. Wyposażeni w różne smakołyki z Miodowej Spiżarni wróciliśmy do Zakopanego.